Språk - på flera sätt

Att behärska flera olika språk är en källa till stor glädje. Oändliga världar kan öppnas för dig om du har rätt verktyg. Du får nya vänner, du läser nya böcker, du ser nya filmer och inte minst, du får stifta bekantskap med nya kulturer och du kan söka olika jobb. Företag inom många branscher, exempelvis bankväsen, handel, turism, vetenskap och diplomati/internationellt arbete, söker dig som har förmåga att kommunicera på flera olika språk.

På våra kommunala gymnasieskolorna har du på alla högskoleförberedande program och yrkesprogram möjlighet att läsa språk inom det individuella valet. Beroende på vilket program du läser så kan du även läsa språk som språkval och/eller programfördjupning.

Förljande språk finns inom kursutbudet:

• Arabiska
  • Engelska
  • Franska
  • Italienska
  • Japanska
  • Latin
  • Spanska
  • Tyska

Har du ett annat modersmål än svenska kan du också utveckla och stärka dina kunskaper i detta språk. Beroende på antalet sökande så erbjuder vi kurser i modersmål.