Amé de Mol

Teater

Amé har alltid tyckt om teater och möjligheten att kombinera sitt intresse med studier gjorde valet av program till en självklarhet.
– Jag hade också hört från vänner att estetiska programmet skulle vara bra, berättar Amé. Och det har minst sagt levt upp till hennes förväntningar.
– Vi har jättebra lärare som uppmuntrar och peppar oss att göra nya grejer. Det är ett tillåtande klimat, berättar hon.

Amé går också musikalinriktningen och har fullt upp, speciellt under vårterminen med olika föreställningar.
– Det blir väldigt långa dagar, men de estetiska ämnena
ger så mycket mer energi. Dessutom behöver man knappast några aktiviteter utanför skolan när man har sina intressen som en del av utbildningen.

Amé pendlar från Älmhult varje dag, men tycker inte det är något problem och hon säger att Katedral är en fantastisk skola.
– –Man har ju hört talas om ”Katedralandan”, och man känner verkligen av den så fort man går in i skolan. Det känns som alla känner alla, fast skolan är så stor!

Efter studenten lockar framförallt Musikteaterskolan i Bjärnum och hon uppmanar dem som ska välja program på gymnasiet att inte vara rädda för att testa något nytt. Programmet är högskoleförberedande och man ska välja det man själv vill, avslutar Amé.