Lovisa Andersson

Bild

Lovisa har alltid velat jobba med bild och bli illustratör. Hon visste vilka alternativ som fanns på skolor med en inriktning som passade henne och att valet föll på Katedral berodde på utbildningens bredd.
– Här finns så många möjligheter. Tidigare har jag mest jobbat digitalt, men här får jag lära mig så många olika tekniker, berättar Lovisa.

Hon uppskattar den traditionella inriktningen med kurser i måleri, glas, keramik och kroki med levande modell.
– Jag har upptäckt akvarell och olja. Eftersom materialen är dyra är det bra att få möjlighet att testa i skolan. Jag har också utvecklat min känsla för färg genom färgteorin, säger Lovisa.

Efter gymnasiet tänker Lovisa söka vidare till en animationsskola i USA, där jobben inom branschen finns. Hon menar att det finns många möjligheter inom området för den som har ett brinnande intresse, och hon tycker att man ska lyssna på sitt hjärta när man väljer till gymnasiet.
– Man ska välja det man gillar passionerat, även om det inte direkt leder till ett jobb har man i alla fall kul under studietiden, konstaterar Lovisa.