Mira Östman Skala

Dans

Mira har alltid tyckt om att dansa och har gått på olika dansskolor. Där har hon också lärt känna personer som tidigare gått på estetiska programmets dansinriktning och bara hört bra saker om utbildningen.
– Det är roligt att få kombinera dans med studier och man får ut så mycket mer än att bara ha vanlig undervisning. Vi har ett samarbete med Regionteatern och får se deras föreställningar, vi har gästkoreografer och sätter upp egna shower, säger Mira.

Hon vill gärna fortsätta att plugga direkt efter gymnasiet, allra helst på Balettakademin i Stockholm.
– Jag har blivit inspirerad av de gästföreläsare vi haft på skolan och insett att finns så mycket man kan göra inom det området, men jag kommer att söka andra utbildningar också.

Mira tycker att det faktum att Estetiska programmet är
studieförberedande ofta glöms bort och att alla pratar om att man måste gå samhällsvetenskaps- eller naturvetenskapsprogrammet.
– Det är viktigt att man har kul också, och om man vill och behöver kan man komplettera med fler kurser. Jag läser matte 2 och naturkunskap 2 på det individuella valet, berättar Mira.