Hotell- och turism­programmet

Kungsmadskolan

Välkommen till en bred och spännande utbildning. Kunskap, gemenskap och verklighetsanknuten undervisning är grunden för vårt program.

YouTube Visningbild

Trots de senaste åren av pandemi, är hotell- och turismnäringen en bransch med framtiden för sig – både i Sverige och i övriga världen. Vi ser nu branschens stora behov av nya och utbildade medarbetare. Människors resvanor och intressen för nya upplevelser förändras och utvecklas hela tiden. Vi vill alla uppleva och ta del av nya intryck. Detta gör hela besöksnäringen till ett område med en spännande framtid. Våra kurser utgår från en teoretisk bas och med praktiska övningar som till exempel guidningar, resor och konferenser.

Vi läser också bland annat hållbar turism och entreprenörskap som är en stor del av grunden för många av de yrken du har att välja på i framtiden. För att ytterligare bredda dina möjligheter är moderna språk obligatoriskt i åk 1.

Inriktning

Hotell och turism

På programmet jobbar du både teoretiskt och praktiskt med grunderna för hur besöksnäringen fungerar, till exempel inom hotell, konferens, evenemang och resor. Det handlar om allt från att arrangera frukostbufféer och checka in gäster till att planera och genomföra konferenser. Du får också, tillsammans med programmets lärare, vara delaktig på olika arrangemang och evenemang på lokala företag, där du möter gäster och kunder ihop med företagets egen personal.

Tillsammans med dina klasskamrater, planerar och genomför du också kortare och längre studieresor. Där får du använda dig av både dina praktiska och teoretiska kunskaper.

Vi samarbetar med många olika företag inom besöksnäringen som till exempel hotell och rese-/eventbyråer, både lokalt och i övriga Sverige. Där du kan få möjlighet att göra din APL. Vi har också ett nära samarbete med turismföretag och hotell i England, Italien och Spanien, där du kan få göra en del av din APL i årskurs 3. Vi gör alltid vårt bästa för att hitta rätta APL-platsen för dig, oavsett om du är intresserad av hotell, rese-/eventbyråer, konferens eller turism.

Efter programmet

Efter utbildningen kan du söka jobb inom hotell, försäljning, konferens och turism. Du kan också jobba med planering och aktiviteter inom resebranschen. Din yrkesexamen ger dig möjlighet att studera vidare på en yrkeshögskola. Grundläggande behörighet för högskolestudier ingår automatiskt i programmets poängplan men kan även väljas bort.

GYMNASIEGEMENSAMMA ÄMNEN

GYMNASIEARBETE

TOTALT

PROGRAMANSVARIG:
Christina Karlsson, 070-868 17 19 Länk till annan webbplats., christina.karlsson3@vaxjo.se