Industritekniska programmet

Kungsmadskolan

Detta är en utbildning på hög teknisk nivå för kvalificerade yrken inom den moderna industrin. Utmärkt för dig som är praktiker och problemlösare. Utbildningen blandar teori och praktik och använder samma utrustning som du möter ute i arbetslivet. Här lär du dig av industrin – och för industrin.

YouTube Visningbild

Industrin har ett stort behov av kompetenta medarbetare. Genom ett nära samarbete med lokala företag får du kunskaper som du har användning för i arbetslivet. Industritekniska programmet bedrivs som gymnasial lärlingsutbildning. Detta innebär att du under årskus ett, via studier på skolan, lär dig grunderna inom programmet och att du under årskurs två och tre främst läser yrkeskurserna via arbetsplatsförlagt lärande hos våra samarbetsföretag. Tillsammans med dina studier i skolan ger detta dig en bra inblick i hela produktionskedjan. Allt från idé till färdig produkt. För att underlätta ditt arbete har du tillgång till ett digitalt verktyg under hela utbildningen.

Inriktningar

Produkt och maskinteknik - lärling

Här lär du dig att använda verktyg och industriell utrustning. I skolan jobbar du med samma slags programmering och modern teknik som finns ute i industrin. Målet är att du själv ska kunna designa, konstruera och producera. Kunskaper som du har användning för i arbetslivet.

Svetsteknik - lärling

Denna inriktning lär dig allt om svetsning. Genom att blanda praktiska uppgifter med teori får du en bred kunskap om plåt- och svetsbearbetning. Våra lärare har själva arbetat inom industrin och delar med sig av sina erfarenheter. De hjälper dig med problemlösning och ser till att du lär dig olika typer av svetstekniker.

Mer information om lärlingsutbildning

Efter programmet

Industrin behöver kvalificerade medarbetare i framtiden. När du är klar kan du jobba med många olika yrken som exempelvis CNC-operatör, maskinoperatör, produktionstekniker, svetsare, monterare eller säljare. Grundläggande behörighet för högskolestudier ingår automatiskt i programmets poängplan men kan även väljas bort. Med din yrkesexamen har du möjlighet att studera vidare på en yrkeshögskola.

Samarbeten

Tillsammans med regionens teknikföretag genomförs merparten av utbildningen på Epic- Innovation & Technology Center, ett utbildnings- och forskningscenter som är placerat mitt på universitetsområdet i Växjö. Här får du möjlighet att jobba med den senaste tekniken i en maskinpark som speglar den moderna industrin.

Som elev på industritekniska programmet får du;

• Truckförarutbildning med truckkort
  • Traversutbildning med traverskort
  • Certifikat Heta arbeten (svetsteknik)
  • Certifiering inom olika svetslicenser
  • Möjlighet till grönt certifikat

Film om Epic Länk till annan webbplats.

Gotechs webbplats Länk till annan webbplats.

Epics webbplats Länk till annan webbplats.

GYMNASIEGEMENSAMMA ÄMNEN

Engelska 5