Kim Carlström, Farid Vazari, Ahmed Al Majid

Svetsteknik, produkt- och maskinteknik

Det finns både olika inriktningar och olika sätt att läsa på om man väljer industriprogrammet. Kim valde svetsteknik och är på skolan alla dagar, utom under de 20 veckor han gör sin APL. Ahmed har samma upplägg, men läser inriktningen produkt- och maskinteknik,
medan Farid går GLA, som betyder att han är lärling med lön.
– Jag får jobba som CNC-operatör på helgerna också. På det här sättet lär man sig mycket och tjänar pengar samtidigt, berättar han.

Kim valde svetsteknik för att det tilltalade honom mest och för att han kände att det fanns en möjlighet till en bra karriär efter skolan.
– Jag tänker först göra värnplikten och sedan ta undervattenscertifikat. Efter det kan man ta en kurs för att kunna jobba som undervattenssvetsare, förklarar han.

Farid vill däremot gärna vara kvar på det företag han nu är lärling. De tycker båda att det ger bra erfarenhet att vara ute och jobba på ett företag och att det är viktigt att man skaffar sig en utbildning man kan få jobb på. Ahmad, som också läser produkt- och maskinteknik, håller med de andra.
– Varje människa har sin dröm. Det är bara att följa den och kämpa på, konstaterar han.