Emelie Granqvist, Emma Nordström

Kök och servering

För Emma som gillar att laga mat och alltid varit med i köket hemma var inte valet av program så svårt. Emelie däremot visste inte riktigt vad hon skulle välja, men hon är nöjd med programmet och sin inriktning servering.
– Ett teoretiskt program var inget för mig. Jag hade en kompis som gick den här inriktningen för några år sedan så jag hade hört talas om den och jag tycker det är kul. Man träffar mycket folk och är ansiktet utåt, säger Emelie, som är social och gillar service.

Emma går inriktning kök och ska i sin tur bli kock och fast hon är van i köket säger hon att hon lär sig något nytt varje dag. Båda tycker det är bra att man får testa de olika inriktningarna på programmet under första året för att kunna känna sig för. För Emelies del innebar det att hon bytte från bageri till servering.

Den långa praktiken underlättar också att få jobb efter utbildningen och det finns många bra praktikplatser att välja på. Restaurang- och livsmedelsprogrammet driver också en egen restaurang med betalande gäster, vilket gör att eleverna tidigt vänjer sig vid hur det går till i verkligenheten. Efter studenten är det jobb som lockar både Emelie och Emma, som också drömmer om en karriär utanför Sveriges gränser.
– Jag vill gärna jobba utomlands. Det är kul med nya kulturer och att lära sig laga ny mat, säger Emma.