El- och energi­programmet

Teknikum

El- och energiprogrammet vid Teknikum är en bred yrkesutbildning för dig som vill arbeta inom IT- eller elbranschen. Hos oss får du de teoretiska och praktiska grundkunskaperna som gör att du kan arbeta inom många olika yrken, till exempel nätverkstekniker, installationselektriker, automationstekniker och servicetekniker. Självklart har du samtidigt möjlighet att skaffa dig högskolebehörighet.

YouTube Visningbild

Du lär du dig att arbeta både praktiskt och teoretiskt. De programgemensamma kurserna ger de grundkunskaper du behöver, oavsett inriktning. Du får sedan fördjupa ditt intresse genom inriktningskurser och programfördjupning.

Arbetsplatsförlagt lärande (APL) är en viktig del i utbildningen som knyter ihop teori och praktik. För att få stöd i dina studier har du tillgång till ett digitalt verktyg som du får låna av skolan under utbildningstiden.

Inriktningar

Du kan välja mellan inriktningarna dator- och kommunikationsteknik, automation, elteknik. Du söker direkt till inriktningen dator- och kommunikationsteknik vid valet till årskurs 1. Inriktningarna automation och elteknik har ett gemensamt intag, vilket betyder att eleverna i dessa båda inriktningar läser årskurs 1 gemensamt. Eleverna får sedan välja inriktning automation eller elteknik i slutet av årskurs 1. Det kommer att erbjudas möjligheter att gå ett lärlingsspår på inriktningarna automation och elteknik.

Automationsteknik

Du får utveckla din kreativa ådra genom att jobba med automationslösningar och robotar som har mer eller mindre
avancerade styr- och reglersystem. När du väljer denna inriktning kan du arbeta inom en mängd olika branscher/områden. Som automationstekniker får du även de teoretiska grunderna för auktorisation B genom att läsa kurserna praktisk ellära och elkraftteknik. Gällande praktisk erfarenhet för en B-auktorisation ska du ha arbetat med el i minst två år.

Dator- och kommunikationsteknik

Du får bygga, installera och administrera datornätverk. På så sätt får du grundläggande kunskaper om datorer, nätverk och de vanligaste programvarorna inom IT-branschen. Utbildningen omfattar både hård- och mjukvara. Du söker direkt till inriktningen dator- och kommunikationsteknik vid valet till årskurs 1.

IT-utbildningar på Teknikum.

Elteknik

Du får teoretisk och praktisk kompetens för att kunna bli behörig installationselektriker genom att läsa kurserna praktisk ellära och elkraftteknik. Gällande praktisk erfarenhet för en B-auktorisation ska du ha arbetat med el i minst två år. En installationselektriker arbetar med elinstallationer i bostäder, kontor och industri. Du får också kunskap om larm, övervakning och fastighetsautomation. Efter genomförd utbildning kan du få Elektrikernas Centrala Yrkesnämnds (ECY) certifikat för elektriker. Du har dessutom möjlighet att ta Elteknikbranschens Gymnasiums (ETG) påbyggnadsexamen, vilket innebär att du får tillgodoräkna dig din APL-tid under utbildningen som lärlingstid när du kommer ut på arbetsmarknaden. Om du klarar ETG-examen får du direkt ut ditt ECY-intyg.

Automationsteknik – lärling
Elteknik – lärling

Du som väljer inriktning som lärling får samma yrkeskunskaper men gör minst hälften av din utbildning på en eller flera arbetsplatser.

Lärlingsutbildning - ett annat sätt att gå ett yrkesprogram

Idrottsprofil

Delar av det här programmet är en del av Växjö Idrottsgymnasium, för mer frågor om detta, kontakta oss. Växjö Idrottsgymnaisum innebär att du kan kombinera dina studier med idrott.

Växjö Idrottsgymnasium.

Efter programmet

El- och energiprogrammet ger många olika valmöjligheter. Du kan till exempel arbeta som automationstekniker, installationselektriker, servicetekniker, hisstekniker, larm-och säkerhetstekniker, nätverkstekniker, IT-supporttekniker, och robottekniker. Du som har valt till högskoleförberedande kurser kan läsa vidare på universitetet.

Utskriftsvänlig pdf av programplan Pdf, 119 kB, öppnas i nytt fönster.

Automationsteknik, dator- och komunikationsteknik, elteknik

Yrkesprogram

Engelska 5