Teknik­programmet

Teknikum

På Teknikprogrammet kombinerar vi teori och praktik på ett kreativt och inspirerande sätt. Vi arbetar ämnesintegrerat och har ett nära samarbete med näringsliv och universitet. Programmet ger dig även en unik möjlighet att snabbare komma ut på arbetsmarknaden tack vare påbyggnadsutbildningens fjärde tekniska år.

YouTube Visningbild

Vi gör dig förberedd för morgondagens utmaningar. Här lär du dig att identifiera behov som du sedan översätter till en tjänst, produkt eller annan innovation. Kreativitet, nyfikenhet och experimenterande utmärker Teknikprogrammet. Vi ger dig helheten genom att i årskurs ett samverka och skapa inom klassen. Exempelvis arbetar vi med ett robotprojekt och med att skapa innovativa lösningar inom hållbar utveckling. Du får utveckla din förmåga att arbeta i processer och gå från idé till färdig produkt, tjänst eller en app.

Entreprenörskap och företagande är en viktig del i utbildningen och du får möjlighet i årskurs två att starta ett eget UF-företag. Årskurs två innehåller även ett större projekt inom din valda inriktning. Gymnasiearbetet ger möjlighet att göra något konkret och spännande med din kunskap. Teknikprogrammet är en del av Teknikcollege Kronoberg som är en kvalitetsstämpel för utbildningen.

Vill du läsa språk på Teknikprogrammet kan du göra det som Individuellt val i årskurs 2 och 3, och i vissa fall som utökad kurs.

Inriktningar

Design och produktutveckling

Här utvecklar du din kreativitet och förverkligar dina idéer till en verklig produkt/prototyp. Detta kommer du att arbeta med i designprocessen, där du får tillämpa dina kunskaper i materiallära, 3D-cad, design och konstruktion.

Informations- och medieteknik

Här får du de senaste kunskaperna inom IT. Det innebär utveckling inom webb och programmering av exempelvis spel, appar och responsiva webbsidor. Du får även lära dig mer om datorns uppbyggnad och dess funktion både lokalt och i nätverk. Du kan dessutom få en snabbare väg till ett häftigt arbete inom IT-branschen genom påbyggnadsutbildningens fjärde tekniska året.

Produktionsteknik

Här får du lära dig om olika produktionstekniker, Lean-konceptet och hur man planerar produktion. Undervisningen är både teoretisk och praktisk. I kursen produktionsutrustning får du utföra svetsning och skärande bearbetning. Vi har även ett nära samarbete med lokala tillverkande företag som låter oss genomföra uppgifter på företagen. Du får även kunskaper i mekanik och elektronik.

Teknikvetenskap

I en stimulerande miljö får du möjlighet att testa teorin i praktiken inom teknik, matematik och fysik. Vi undersöker framtidens teknik för ett hållbart samhälle. Vi planerar, genomför och tillämpar kunskaperna tillsammans. Likt övriga inriktningar så samarbetar vi med företagen kring våra kunskapsområden för att stärka begreppen.

Spetsutbildning inom teknikvetenskap

Vill du gå lite extra på djupet inom teknikvetenskap, och lära dig mer om förnybar energi och hållbarhet, och kanske också läsa en kurs på Linnéuniversitetet parallellt med gymnasiestudierna? Då kanske spetsutbildningen inom teknikvetenskap är något för dig.

Gymnasieingenjörsutbildning - fjärde året på Teknikprogrammet

Vill du gå en utbildning som ger dig goda jobbchanser redan efter ett år? Vill du studera i en modern och arbetsplatsliknande miljö? Vill du kunna arbeta som gymnasieingenjör? I så fall ska du läsa det fjärde året med inriktning mjukvarudesign på Teknikprogrammet på Teknikum.

Idrottsprofil

Det här programmet är en del av Växjö Idrottsgymnasium. Det innebär att du kan kombinera dina studier med idrott.

Växjö Idrottsgymnasium

Efter programmet

Teknikprogrammet ger bred behörighet att söka till högskola och universitet. Du kan till exempel välja att utbilda dig till ingenjör inom olika branscher, arkitekt, designer, lärare, programmerare, ekonom, jurist, ja, nästan vad som helst.

Design och produktutveckling, informations- och medieteknik, produktionsteknik, teknikvetenskap

Högskoleförberedande

Entreprenörskap 1

INDIVIDUELLT VAL*

200

*vill du läsa språk på Teknikprogrammet kan du göra det som Individuellt val i årskurs 2 och 3, och i vissa fall som utökad kurs.

GYMNASIEARBETE

TOTALT