Spetsutbildning i hållbart mode

Katedralskolan

Hösten 2024 startar den nya utbildningen Hållbart Mode på Katedralskolan i Växjö. Utbildningen ska inspirera till nya hållbara idéer inom modedesign. Här får eleverna möjlighet att utveckla sitt formspråk och uttryck samt kommunicera sina idéer både på skolan och i samverkan med externa aktörer.

Hållbart mode är en riksrekryterande spetsutbildning som ingår i det högskoleförberedande Estetiska programmet Bild och Form, och ges i samarbete med Linnéuniversitetet. Utbildningen ska dels ge ökad förståelse kring modebranschen, dels inspirera till nya hållbara idéer inom mode.

Utbildningens upplägg

Spetsutbildningen innehåller kurser inom textil formgivning, innehållande projektbaserat arbete från idé till färdigt plagg, med delar som sömnad, fackteckning, materiallära, mönsterkonstruktion och design

Utbildningen ges på Norrtullskolan i Växjö, i rymliga lokaler
fördelat på två textilateljéer utrustade med klippbord, industrimaskiner samt hushållsmaskiner.

Spetsutbildningen har ett programråd med representanter från OnceMore, Södra skogsägarna, Växjö kommun, Linnéuniversitet, Popswap och Fashion Goals Academy.

Efter utbildningen

Efter avslutad utbildning har eleverna möjlighet att söka vidare till högre studier inom exempelvis mode och design. De kommer även ha ett brett kunnande om hållbarhet, vilket idag efterfrågas inom alla branscher.

Högskoleförberedande

Poäng

Tabell över gymnasiegemensamma ämnen som ingår i programmet.

GYMNASIEGEMENSAMMA ÄMNEN

1150

Engelska 5

Engelska 6

Historia 1b

Historia 2b - kultur

Idrott och hälsa 1

Matematik 1b

Naturkunskap 1b

Religionskunskap 1

50

Samhällskunskap 1b

Svenska 1/Svenska som andraspråk 1

Svenska 2/Svenska som andraspråk 2

Svenska 3/Svenska som andraspråk 3

100

Tabell över programgemensamma karaktärsämnen som ingår i programmet.

PROGRAMGEMENSAMMA KARAKTÄRSÄMNEN

150

Estetisk kommunikation 1

Konstarterna och samhället

50

Tabell över kurser som ingår i de olika inriktningarna.

INRIKTNINGSGEMENSAMMA ÄMNEN
Bild och formgivning

400

Bildteori

Bild och form 1b

Form

100

Tabell över kurser som ingår i de olika inriktningarna.

PROGRAMFÖRDJUPNING

500

Formgivning 1

Formgivning 2

Formgivning 3

Fackteckning och design

Design 1

100

Du väljer fritt vad du vill läsa som individuellt val. Här nedan ser du några kurser som vi rekommenderar.

INDIVIDUELLT VAL

200