Spetsutbildning inom teknikvetenskap
På spetsutbildningen i teknikvetenskap rustar vi dig som har ett stort teknikintresse för såväl en modern arbetsmarknad som för kommande universitetsstudier. Utbildningen är riksrekryterande och bedrivs i nära samarbete med Linnéuniversitetet.
Du som väljer spetsutbildningen kommer att få särskild fördjupning inom områdena robotutveckling, matematik, fysik och programmering. Förnybar energi och hållbarhet kommer att vara en röd tråd i de uppgifter och projekt som du löser och genomför. Genom faktainsamling, laborationer, simuleringar, studiebesök, gästföreläsningar och samarbeten med företag och universitet kommer du att lära dig om förnybara energikällor och smarta lösningar inom energianvändning, samtidigt som du kommer att få utveckla angreppssätt, verktyg och metoder för att förbättra befintliga energisystem.
Så arbetar vi
Du kommer att få arbeta i större projekt enligt samma grundläggande principer som en ingenjör arbetar, och den metod Teknikum använder sig av är den välbeprövade och internationellt erkända CDIO-metodologin (Conceive, Design, Implement, Operate). Exempel på uppgift under årskurs 1 är att du får vara med i en robottävling där vi i projektform hjälps åt att designa, bygga och programmera varsin robot som ska vara med i den erkända robottävlingen RoboCupJr. Ett annat exempel är det ämnesövergripande projekt som vi genomför kring Växjö kommuns evenemang Earth Week, där du får verkliga miljö/hållbarhetsproblem från kommunens tjänstemän, som du sedan skapar tekniska lösningar för.
Detta får du göra
Under årskurs 1 kommer du också att få gå på spännande studiebesök och få utföra fördjupade laborationer inom fysik och lärorika matematikuppgifter. I årskurs två läser du entreprenörskap, där du ska starta ett UF-företag med teknisk anknytning, och gärna kring hållbarhet och/eller socialt företagande. I Teknik 2 ges du möjligheten att simulera och fördjupa dina kunskaper inom vindkraft, solceller och andra förnybara energikällor. I matematik specialisering och programmering 1 får du verktygen för att förstå den bakomliggande matematiken samt lära dig att programmera för att bidra till framtidens energilösningar. Och i årskurs tre ligger gymnasiearbetet, vilket alltid utformas som ett större projekt enligt CDIO.
Projekt inom design och utveckling
Utöver de större projekten arbetar vi med andra projekt som berör flera ämnen inom teknik, programmering, fysik och matematik. Till exempel designa, utveckla och programmera egentillverkade radiostyrda bilar, drönare och minisvävare. Arbetet med dessa projekt sker både med lärarhandledning på lektioner och på håltimmar i vårt robot- och utvecklingsklassrum som är inrett och utrustat i samråd med elever för att få till en lärandemiljö där det är eleverna som styr och efterfrågar kunskap. Inom spetsutbildningen kommer du erbjudas att läsa kurser på universitetsnivå.
För att kunna tillgodose dig den stimulerande och utmanande spetsutbildningen behöver du ha minst betyget C i matematik från årskurs 9. Vill du läsa språk kan du göra det som Individuellt val i årskurs 2 och 3, och i vissa fall som utökat ämne.
Efter programmet
Spetsutbildning inom teknikvetenskap utbildar framtidens ingenjörer så att de står redo att möta såväl en modern arbetsmarknad som krävande universitetsstudier.
Sidan uppdaterades den